יום רביעי, 7 באפריל 2010

Christian Scott - "Yesterday You Said Tomorrow"



שמו של החצוצרן הצעיר כריסטיאן סקוט הולך לפניו בעולם הג'אז של היום כאמן המוביל של עולם הג'אז של המחר.

המוניטין של סקוט כהילד הרע של הג'אז שנגרם מהתבטאות תקשורתית נגד אגדת הג'אז ווינטון מרסליס, מהקלטת גיטרות-דיסטורשן על קלאסיקות הג'אז ומהופעות חיות ראוותניות אשר זכו לסיקור לא רק מעולם הג'אז אלא גם מעולם האופנה הבהירו למבקריו ולמאזיניו שסקוט הוא אמן טמפרמנטלי ורב ניגודים המעוניין לפרוץ את גבולות הג'אז ולהביא את יצירתו לעולם המוזיקה כולו.


הבאז התקשורתי שנוצר סביב סקוט כיוצר ג'אז מסתורי, גרובי וסקסי הקנה לו לא רק מעמד של כוכב בין-לילה אלא גם חוזה הקלטות נחשק וארוך טווח ואף הזמנה מן המפיק האגדי מרקוס מילר לסיבוב הופעות לציון 25 שנה לאלבום הידוע "TUTU" של מיילס דיוויס האגדי.

סקוט גדל בניו-אורלינס - עיר מולדת הג'אז למשפחת מוזיקאים נודעת ומספר שכנער למד לנגן על כל הכלים סביבו:

"בנוסף להתמקדותי בחצוצרה למדתי לנגן על סקסופון, טרומבון, פסנתר, קונטרבס ותופים. נוכחתי בחשיבות יכולתי כמנהיג להקה להכיר מקרוב את תפקידם של כל הכלים הדומיננטים בג'אז על מנת שאוכל לכוון את חברי הלהקה בהתאם לחזון המוזיקלי שאני שומע בראשי".


ביצירותיו משלב סקוט השפעות עכשיוויות מעולם הרוק, המוזיקה האלקטרונית והראפ ויוצר הוא סגנון ידש ייחודי ומעניין: "המוזיקה שלי משלבת בין ענקי הג'אז של שנות ה-60-כמיילס דיוויס, ג'ון קולטריין וצ'ארלס מינגוס לבין ג'ימי הנדריקס, בוב דילן ורדיוהד".

השפעתם של רדיוהד ברורה בגרסת הכיסוי לשיר "The Eraser" של ת'ום יורק:

"שמעתי את השיר לראשונה במסיבה וההרמוניה המסתורית של השיר לכדה את תשומת לבי וריגשה אותי-לא ניתן להבחין אם השיר מנוגן בסולם מינורי או מג'ורי והניגוד שנוצר הוא מסתורי ועוצמתי".

הדיאלוג הזה בין מינור למג'ור, עצב לשימחה ובין חושך לאור הוא חלק מהותי מן המוזיקה של סקוט, ומבטא ומסמל את פרדוקס הקיום האנושי בעולם מודרני אלא ניגודים ואפשרויות.


סקוט נוגע בעבודתו בנושאים עכשיויים כגון הפערים החברתיים בארצות הברית, ההוריקן קטרינה בעיר מולדתו ניו-אורלינס ואף המהומות באפריקה ומרגיש שאלבומיו נוגעים בקהל מאזינים ללא הבדל גיל או גזע:

"בהופעות אני שמח לראות ולפגוש אנשים מכל רקע אפשרי-מנשים בנות שבעים, זוגות בני 30 ועד תלמידי קולג' ונוער.

כל אחד מתוך קהל זה מוצא דברים שונים המדברים אליו בהופעותי ובאלבומי.

אני מרגיש שהאלבום האחרון הוא הטוב ביותר שלי ובמבט לאחור אני והלהקה בילינו את השנים האחרונות בהכנה ליצירתו. כבוד גדול הוא לי שאיש ההקלטות האגדי רודי וואן-גלדר, שלזכותו הקלטת כל אלבומי הבלו-נוט של שנות הזהב של הג'אז חזר מפרישתו להקלטה חד-פעמית ונדירה של אלבום זה, ואמר הוא שזו אחת מהיצירות הטובות ביותר שהקליט בקריירה שלו".

לאחר שה-בי.בי.סי. הבריטי הכתיר את אלבומו החדש של סקוט כאלבום הג'אז הטוב ביותר של ה-50 שנה האחרונות לא נותר אלא להנות מאלבום מיוחד זה ולצפות בכליון אוזניים להמשך יצירתו של כריסטיאן סקוט.

להאזנה :
http://www.youtube.com/watch?v=k46oLtMiqVo

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה