יום רביעי, 7 באפריל 2010

Keith Jarrett - "Testament"


אחרי שנים של הופעות עם שלישיית ג'אז ושנה בלהקתו של מיילס דיוויס הפסנתרן קית' ג'ארט הקליט אלבום יחיד-מסוגו של קונצרט סולו מאולתר לחלוטין-ללא מנגינות, הרמוניה או מבנה שהוכנו מראש.

עם אלבום זה הנקרא "קולן קונצרט" המציא ג'ארט עולם חדש של קונצרטים לכלי בודד אשר בו מאלתר הסולן יצירות הנשמעות כתובות-מראש באיכותן.

אלבום היסטורי זה הוא הנמכר והידוע ביותר של ג'ארט-אמן טמפרמנטלי הידוע כפורץ-דרך בסגנונות שונים ותחומי יצירה רבים.


במהלך השנים יצא ג'ארט למסעות קונצרטים ממושכים ומתישים בהם הקליט אלבומי סולו פסנתר מאולתרים נוספים ונהדרים כולם עשויים מלודיות נהדרות, הרמוניות מערביות ומקצבים הנעים ממוזיקה אפריקאית לבלוז ועד גוספל הכנסיות השחורות של אמריקה.

גם המבנים הספונטניים נעו ממבנה הפוגה הקלאסי הלקוח מעולמו של באך, ועד בלדות מעולם הג'אז ובלוז לסוגיו.

עולם המוזיקה כולו נדהם מיכולתו של ג'ארט ליצור יש-מאין - אפילו מיילס דיוויס הזכיר בראיון שמופלא בעיניו כיצד ג'ארט יוצר מוזיקה ללא כל חומר מוכן מראש.


נדמה היה שיצירתו הבילתי פוסקת באה לקיצה ב1997 כשאובחן ג'ארט עם תסמונת תשישות כרונית ופרש מנגינה לחלוטין למשך 3 שנים.

בזמן מחלתו מצא ג'ארט כיוחות לנגן כחצי שעה ביום וברגעים אלו הקליט בביתו אלבום סולו של בלדות ג'אז ידועות כמתנת כריסטמס לאשתו.

אלבום זה הנקרא "The Melody At Night With You" מרגש בעומקו ופשטותו ומהווה ניגוד לאלבומיו האחרים של ג'ארט בהיצמדותו למנגינות הכתובות ולמעט אילתורים סביב המנגינות.


עם חזרתו של ג'ארט לבמות הקונצרטים בשנת 2002 היכה ג'ארט את קהל מאזיניו בתדהמה מוחלטת.

שמועות רבות נסבו סביב "עולמו החדש של ג'ארט" ועם צאת האלבום "Radiance" התברר מדוע-ג'ארט הצליח (בפעם המי יודע כמה) להמציא את עצמו מחדש ולפרוץ את גבולות הז'אנר שהוא בעצמו יצר 30 שנה קודם ואף הביא לידי שלמות:


"בתחילת העשור הנוכחי חיפשתי דרך חזרה אל עולם הסולו-פסנתר המאולתר - להתחיל ללא כלום וליצור עולם שלם.

אך מצאתי עצמי חוזר לקרקע מוכרת מן העבר - ומאלתר יצירות שפעם אהבתי והיום לא והבנתי שעלי לחפש דרך חדשה".


ואכן המלודיות הקלאסיות ואפילו מתקתקות-סימן ההיכר של ג'ארט-הוחלפו במלודיות אבסרטקטיות ונועזות יותר, ההרמונייה המסורתית הוחלפה במהלכים כרומטיים השואבים מעולם המוזיקה הקלאסית המודרנית יותר מהרמוניות הג'אז.

אלבום זה יצר סביבו סערות תקשורתיות אשר נבעו מציפיותיו של קהל המאזינים של ג'ארט אשר הורגלו לנגינת הסולו של ג'ארט הידועה והמוכרת מאלבומיו הנגישים הרבה יותר כגון "לה סקאלה" ו-"טוקיו קונצרט".

מבקריו של ג'ארט אשר הניחו שמדובר בנסיון אוונגרדי וחד-פעמי הבינו שמדובר בדרך אומנותית חדשה עם צאת אלבום הסולו הבא אשר הוקלט ב"קרנגי-הול" ב-2005-אלבום זה מראה את התפתחות הסגנון החדש של ג'ארט-חדשני, אבסטרקטי ומסתורי כקודמו אך הפעם משלב ג'ארט גם מוטיבים קליטים יותר כבלדה יפיפיה וכמקצב גוספל קצר.

ההפתעה הגדולה של האלבום הכפול מחכה בסופו-לאחר כשעה וחצי שבהם מותח ג'ארט את גבולות דמיונו ואת אוזן הקהל מנפץ ג'ארט את מוסכמותיו פעם נוספת ומעניק בנדיבות לא אופיינית לו חמישה הדרנים אשר לראשונה בקריירת הסולו שלו אינם מאולתרים-ומנגן הוא 3 בלדות מעולם הג'אז האמריקאי, קטע בלוז ואפילו מנגן לראשונה זה 25 שנה את שיר הנושא מתוך אלבומו הנודע " My Song".


שני האלבומים הנהדרים הללו וכמה סיבובי הופעות מכורים מראש הכינו לא רק את עולם המוזיקה מוזיקאים, מבקרים ומאזינים כאחד אלא גם את ג'ארט עצמו לאחת השנים הקשות בחיו -2008:


"לאחר סיבוב הופעות סולו ביפן הרגשתי שנסקתי לשיאים מוזיקליים חדשים ולא ידעתי כיצד להמשיך הלאה.

אז אשתי השנייה עזבה אותי לאחר 30 שנה יחד. במאבק לשרוד קבעתי במהרה קונצרטים בפריס ובלונדון (שם לא ניגנתי סולו כמעט 20 שנה).

הבנתי שמצבי הרגשי הרעוע אינו מאפשר הכנה ראויה לדרישות הפיזיות והנפשיות העצומות של ביצוע הקונצרטים הללו, אך ידעתי שעלי לנגן בשביל לחיות-אם לא אנגן עכשיו לא אנגן יותר."

לפליאתו של ג'ארט הרגיש הוא שהקונצרט בפריז היה הישג מוזיקלי עצום עבורו, אך למרות זאת בדרכו ללונדון חווה ג'ארט התמוטטות עצבים.

לאחר יומיים של מנוחה במיטה יצא ג'ארט אל אולם הקונצרטים בלונדון ונתן קונצרט היסטורי.

המוזיקה שיצר התחילה כמלודיות מסתוריות וקצרות והפכה צלולה וישירה עם כל מלודיה שבאה אחריה.

בבלדות צלל ג'ארט עמוק עוד יותר אל המשורר שבתוכו, ובקטעי הקצב הסתער על הקלידים כנער המגלה לראשונה את קלידי הפסנתר - אותם קלידים שניגן הוא עליהם כל חייו.

עם כל מנגינה שחולפת נשמע ג'ארט כמגלה מחדש את חדוות היצירה, את אהבת הקהל ואף את עצמו-נראה שכל תו וכל מנגינה מפיחים בו רוח חיים מחודשת.

הערב מגיע לשיאו בקטע גוספל סוער אשר אותו מתאר ג'ארט כלהקת-רוק-חד-פעמית של איש אחד ופסנתר,

ולאחר הקונצרט נזקק הוא לראשונה בחיו לטיפולי-חום לידיו וזרועותיו.


שני הקונצרטים בפריז ולונדון מונצחים באלבום משולש בשם "Testament" ומהווים מסמך מונומנטלי ונדיר לא רק לגדולתו של קית' ג'ארט אלא אף לגדולתה של יצירה מוזיקלית ואף יותר מזה- להתחדשות הרוח האנושית.

להאזנה:


http://www.youtube.com/watch?v=xMybFyqkE_g


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה